Whiplash

Whiplash, Det är det jag lider av,  Det är min Sjukdom, Den går inte och bota, och smärtan som blir av skadan, kommer inte förrens efter tre månader i genomsnittet, Det varierar från person till person, beroende på kroppbyggnad och muskelbyggnad

Man har perioder då smärtan är som störst och perioder då det inte märks av alls.
Pisksnärtskadan är ett namn som ombesörjer mjukdelarna i nacken och även rygg
När man drabbas av detta kan man Må illa, Kräkas, Domningar eller ingen känsel i någon eller båda armarna
Mn får även problem att lyfta saker.

Det har nu gått över ett år, Första tre månaderna märkte jag inget, inte mer än att vissa muskler var stela och att jag trodde det  var en sträckning av nacken,I juni Sökte jag läkarvård, Fick tid hos Sjukgymnast där det rätt snart stod klart att jag hade en nackskada av Whiplash-typ. I läkarvården undgår man gärna at tala om Whiplash efter som det snarare är ett tillstånd än en diagnos har jag märkt.

Jag anmälde inte skadan till försäkringen. Det hade då gått fyra månader efter skadetillfället. Nu hade jag riktigt ont i både huvud och rygg. Det var som en slags migrän och jag mådde illa rätt ordentligt.

Antalet som anmäler sina skador till sitt försäkringsbolag och får ersättning, är realtivt liten. Jag ångrar dock att jag inte anmälde min skada dit, Men vad är det med lite pengar när jag inte vet när jag är i "friskt" tillstånd.

De går inte att jämföra med nackspärr eftersom att det är en speciell slags smärta som sitter runtom skuldror i axel och arm, men framförallt vänster sida av nacke.
Så fort jag sträcker på ryggen så knakar det. Det är läskigt. Ännu läskigare är det när unga personer drabbas av Whiplash.

Det finns en risk att jag inte kommer kunna vara gravid eller leka med ina framtida barn så jag hoppas att det blir bättre genom åren. För att böja sig och bära är ett helvete för mig även fast jag fick sjukgymnastik. Jag fick även värktabletter so var för reumatiker. Jag blev förtvivlad, Varför skulle jag ha oturen att drabbas av detta? varför just jag?, hur länge kommer jag vara "sjuk"? kommer jag kunna jobba? Det mesta hänger på ryggraden och mjukdelar. Nu börjar det småttbli dags och träna upp mjukdelar i nacke och rygg för att sedan bygga upp muskler.
Jag har ju två kotor som är helt fel i ryggen, det är det som är mest jobbigt. för att det är det som känns mest.
Nummer två och nummer sju.

När man äter Värktabletter (jut nu knaprar jag Diclofenak T) så kan man inte heller vara med på fester och sådant.
Så jag undrar hur studentveckan kommer gå. Jag tror att jag hellre kör på säkerheten än att bara ha kul.
Vissa förstår nog inte det, men jag vill gärna ha en rygg som funkar.

Dem i skolan förstår, dem flesta av mina vänner förstår, min Familj stöttar mig så mycket dem kan.
Även fast vi inte pratar om det så ofta.Jag har en mycket förstående pojkvän Som jag vet, ställer upp till 7000%.
Det är sånt som gör att jag orkar kämpa, utan Mina vänner i Skolan hade jag inte gått dit utan bara legat hemma och tyckt synd om mig, Dem får mig att glömma hur det egentligen är. Dem dagar jag är som vilken annan 18-åring som helst, Har jag nog ätit medicin på morgonen, eller så är det en period som jag mår bra i.

Nu under våren har det blivit bättre tack vare det ilda vädret, men man känner det när man sitter på bussen att AC:n är igång, och det blåser kallt och man blir stel och får ont, Men jag antar att Jag vant mig vid hur det gör ont och att de känns stelt och stiff och kan kännas som det  Åskar i nacken ibland.

Mitt nästkommande mål  detta tillstånd är att börja träna upp mjukdelar,
Sen om några år hoppas jag att jag mår så bra att jag kan ha barn utan problem.
Jag klagar inte, Livet kunde vart sämre. Men det känns trögt att man har blivit dumpad
för att man har en skada i nacken och då tydligen är helt vädelös, det känns kan jag säga
Det är då man känner sig värdelös.

Man vill så gärna vara normal. men iband är det skönt o slippa bära tunga kassar =)

dessutom så skiter jag i om ni bryr er eller inte, det var inte meningen med detta inlägg utan bara få förståelse
om varför jag är hemma  eller borta eller ine kan  lyfta tunga saker eller ha lite kläder på mig eller ja vafan ni nu undrar
C-:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pisksn%C3%A4rtsskada

Om ni är mer nyfikna, annars kan ni fråga nått


Oscar Engström <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0