konstigt det här...

"Är betygen enda skälet till att du studerar?
I så fall har skolan misslyckats.
De saker du läser in för att skriva ner på provet har du
glömt fullständigt fem år senare. Att lära sig saker långsiktigt
fungerar bara om det är kul ­ och då krävs en helt annan skola,
som bygger på dina erfarenheter och vad du är intresserad av.
"

(...)

"För att kunna mäta om du varit flitig eller inte
riktas mycket av lektionstiden in på mätbar kunskap istället.
Vilken kung som dog när, hur många som sitter i riksdagen,
vilka böcker en viss författare har skrivit
- kunskap som egentligen är ganska meningslös."
____________________________________________________

den som skrivit detta har gått i skolan rätt nyligen.
klart man kämpade för sina betyg, fär att kunna bli bäst och bra och kuna få det man vill ha,
Inte för att man ville utan för att man behövde det.
om man inte va intresserad märktes det rätt snart.
När ska skoltrötta elever, och elever med läs-/koncetrations- och
skrivsvårigheter sluta bli dem som det går trögre för?

Det finns ju en anledning till att mäniskor blir skoltrötta.
på vissa ställen sköts det bättre än andra,
och det finns dem som får riktigt bra hjälp.

Hur är det på er skola?

För mig går det bättre om jag pluggar för något jag tycker är kul
är det så för er med?
man lär sig mer hur man gör praktska saker
mer än att sitta och läsa hur det funkar
för hur  mycket teori man än pluggar, så funkar det inte i
praktiken

Det är väl som att köra bil?
Oavsett hur mycket du läser i boken,
kommer du inte kunna köra som en gud när du väl sätter dig där..
eller har jag fel?

mina tankar och funderingar
hur tänker ni?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0