fritänkande, 90-talist, vågad?



Länk till hela artikeln


Vet inte om jag kan tycka att det är bra eller dåligt?
- man uppfostrar väl inte sina barn genom dess kön?
- men å andra sidan, tänk om ungen blir förvirrad en vacker dag?

Man uppfostrar inte ett barn med utgångpunk pojke/flicka
att tjejer SKA leka med dockor och och rida på hästar
att pojkar SKA spela fotboll och gilla bilar
barn ska vara barn och man ska låta dem testa allt möjligt och fritt låta dem välja vad de vill leka med,
det blir ingen kontrast den dagen de är äldre och vill hålla på med,

färger är inte könsgrundande, färger är neutrala pojkar ska få ha rosa och tjejer ska få ha blått
utan ågon argumentation eller utan några frågeställningar, en färg är en färg och man är alltid fri att gilla vilken färg man vill. 
om vi får en son och han vill rida ska han få göra det utan kompromisser, eller om vi får en dotter som vill köra cross som sin far, får hon göra det, eller fotboll... Sporter är heller inte könsgrundande, det har med vad för intressen man har, Lär man barn att hästar är för tjejer, och fotboll för killar så kanske det slår bakut och dottern hatar hästar  och pojken hatar fotboll, vi vet inte vad våra barn kommer att gilla eller vad de kommer ha för förutsättningar,
därför vill jag ge dem friheten att utveckla sina egna intressen och inte outta in dem i ett spår med tydlig tendens till "detta ska du gilla" -tänket

våra barn ska med hjälp av oss kunna hitta sig själva och de som de gillar, kanske blir dem tvärtemot vad vi trodde, men samtidigt så har vi gett dem chansen att bli som de verkligen vill, man lär sig av sina misstag och man kommer att misslyckas, det är en del av livet och barnen kommer behöva peppning.  de får utöva vilken sport de vill, de får ha på sig vilka kläder och färger de vill,  de får ha långt/kort hår om de vill.
då kommer jag bli nöjd.

Sen kan jag inte sitta nu och säga att "sådär vill jag ha det" jag kanske tycker annorlunda när de väl existerar, vi tar det då :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0